یک تجربه

دست و بال من همیشه ی خدا یا زخمیه، یا کبوده یا سوخته اونم از نوع عمیقش

بیشتر سوختگی رو تجربه میکنم و چقدرم بدِ و چقدر طول میکشه تا التیام پیدا کنه!!

و خیلی جالبه که سوختگی ها خیلی شکیل و هنرمندانه هستند و اکثرا هم به صورت چشم و ابرو دستام میسوزه. نمونه اش این پست که چند سال پیش به ثبت رسوندم  

تو آبان ماه هم رفته بودیم اصفهان چون ظهرا ناهار مفصل میخوردیم سعی می کردیم  شبا یه چیز سبک بخوریم یه شب با امکانات محدودی که تو سوییت بود اومدم نیمرو بپزم(تو یه قابلمه بزرگ) قابلمه رو کج کردم که گوشه ش کره رو آب کنم و تخم مرغا رو بشکنم همون گوشه همین جور که قاشق دستم بوده روی حرارت شعله حسابی داغ شده بود و منم حواسم نبود قاشق گرفت به انگشت وسطی و دقیقا به شکل یه چشم، تاول بزرگی بین انگشت اشاره‌ و وسطی ظاهر شد که تا همین اواخر آثارش روی انگشتم بود و چقدر اذیتم کرد

پریروز کمی پسته بو میدادم (یا به قول خودمون برشته می کردم) ساق دستم گرفت به قابلمه و یه خط سوختگی انداخت رو دستم 

یا مثلا دیروز درِ کتری رو برداشتم ببینم جوش اومده یا نه؟ بخار آب زد و تمام انگشتان دستم رو به طرز جانسوزی سوزوند 

حالا بگم از یه تجربه که قطعا به دردتون خواهد خورد. چند وقت پیش خواهرم و مامانم چند روزی مهمون ما بودند. آخر شب بود و من داشتم آشپزخونه رو جمع و جور می کردم و ظرفای شام رو جا میدادم که خواهرم گفت اتو رو بده من لباسم رو برای مهمونی فردا ظهر خاله جان اتو کنم که تو چمدون حسابی چروک شده.

من سالهاست دیگه اتوهای معمولی رو استفاده نمیکنم و از اتو پرسی استفاده میکنم ولی از اونجایی که فقط یه تیکه لباس بود اتو بخار دستی رو آوردم و به خواهرم گفتم تو برو به کارهای دیگه برس من خودم اتو میکنم. خواهرم رفت پایین که پوشک بچه رو عوض کنه و رختخواب ها رو پهن کنه منم کانتر آشپزخونه رو تمیز کردم و همونجا اتو رو گذاشتم روی بخار و آخرین حد درجه حرارت. دیدم ای بابا چون چند ساله استفاده نشده انگار شیارهای سطح اتو پرشده از رسوبات و بخار نمیکنه بنابراین از حالت بخار خارج کردم و با حرارت زیاد شروع کردم به اتو کشی در همین اثنا هم به همسر گفتم سرکه رو بیار تا داغه بریزم توش شاید افاقه کنه سوراخ های ساردبسته به واسطه سرکه باز شه. بعد از اتمام کار اتو رو از برق کشیدم و همونجا گذاشتم که مثلا خنک بشه رفتم دنبال کارهای دیگه ذهنمم شدید درگیر بهم ریختگی آشپزخونه بود هنوز چند ثانیه ای نگذشته بود که همسرم گفت سرکه رو ریختی داخل اتو گفتم نه الان میریزم یه سینی برداشتم که اتو رو بذارم داخلش بعد هم رفتم سمت اتو همین طور بی هوا اول دسته اتو رو با دست راستم گرفتم و اون دستمم چسبوندم به کف اتو!!! چسبوندن همانا و صدای جززززززز کف دستم همان و بعد هم یه جیغ بنفش از حلقوم بنده خارج شدن همان. 

همه ریختند تو آشپزخونه حالا من بالا می‌پریدم و پایین می‌پریدم و از شدت درد و سوزش به خودم میپیچیدم تمام برآمدگی های کف دستم متورم شده بود و پوست دستمم چروک شده بود اول گرفتم زیر آب سرد بعد خمیر دندون مالیدم  ولی شدت سوزش به حدی بود که توان حرف زدن نداشتم گفتم خدایا آخر شبی چه بلایی سر خودم آوردم حالا باید تا صبح تو سکوت شبانه درد بکشم و دم برنیارم !!! یهو یادم اومد یه جایی خونده بودم که آرد برای سوختگی خیلی خوبه سریع خمیر دندونا رو شستم و به همسر گفتم آرد رو از فریزر در بیاره و بپاشه کف دستم. خنکای آرد بود یا خود آرد این خاصیت رو داشت که یواش یواش سوزش کم شد و بعد از نیم ساعتی دستم رو شستم  و رفتم خوابیدم به خواهرم گفتم خیلی خوش خوابم حالا یه بهانه هم دارم که تا صبح جون بدم  اما با کمال تعجب خوابم برد و صبح که پاشدم هیچ آثاری از سوختگی دیشب روی دستم باقی نبود. باورم نمیشد آرد سفید این جور آب رو آتیش باشه. به مامانم میگفتم مامان واقعا نگاه کن انگار نه انگار این دست دیشب روی سطح اتو کباب شده این آرد معجزه کرد والا من قطعا مدتها درگیر این دست کباب شده بودم و حالا حالاها خوب بشو نبود 

امیدوارم هیچ کس این تجربه تلخ رو نداشته باشه اما این گوشه ذهنتون بمونه که آرد حداقل برای این قبیل سوختگی ها یه معجزه هست


* اسم خاله جان رو آوردم یادم اومد حدود یک هفته هست به کرونا مبتلا شده و ریه درگیره. دیشب هم اطلاع دادند حالش بدشده و بردنش آی سی یو . شوهرخاله هم به علت همین کرونا دوتا کلیه اش از کار افتاده و تو آی سی یو یه بیمارستان دیگه بستریه خاله جان هم از این موضوع اطلاعی نداره . لطفا برای بهبودی شون دعا کنید من فقط همین یه خاله رو دارم که انیس و مونسم بوده و برام مثل مادر می مونه 

نظرات 12 + ارسال نظر
مامان یک فرشته یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 ساعت 10:20 http://Parvazeyekfereshte.blogsky.com

ان شاالله بلا ازتون دور باشه سوختگی بد چیزیه
خدا به خاله و همسرش هم سلامتی بده،مگه هنوز هم کرونا به این شدت وجود داره؟؟
راستی خوشحالم که دوباره می نویسید

ممنونم عزیز
بله متاسفانه هست فقط آمارش منتشر نمیشه
مراقب هر مدل سرماخوردگی باشید
ممنونم که همچنان هستید

سارینا۲ شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 18:45 http://satina-2.blogfa.com

سلام خانم مهندس
میگم مگه هنوز کرونا درگیری ریه و آی سی یو و این چیزا میده؟ من فکر می کردم دیگه این خطرات رو نداره و خفیف شده
در مورد آرد منم یه بار این کارو کردم. خوب بود ولی مال شما چون تو فریز بوده احتمالا بهتر بوده
ان شاالله خاله و همسرشون در سلامت کامل مرخص میشن

سلام خانمی
بله هست البته کمتر شده ولی آمارش توسط دولت منتشر نمیشه
یادمه یکی از دکترای متخصص بهم گفت چیزی به اسم سرماخوردگی وجود نداره همون کروناس اما با شدت و حدت متفاوت
خاله من تست کرونا داد که مثبت بود و ریه به‌شدت درگیر بوده که الحمدلله کنترل شد اما شوهر خاله متاسفانه کلیه هاش از کار افتاده و فعلا در بیمارستان هستش و داره دیالیز میشه
مراقب به اصطلاح سرماخوردگی های اطرافیان باشید
بله احتمالا آرد چون خنک بوده تاثیرش بیشتر بوده

راستی ادرس رو درست گذاشتید؟ چون باز میکنم میگه این وبلاگ حذف شده !؟؟؟

تیلوتیلو شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 11:19 https://meslehichkass.blogsky.com/

انشاله خداوند مریضتون را شفا و سلامتی بده
در مورد آرد مرسی که به اشتراک گذاشتید تجربه تون را
منم فکر میکنم این چشم و نظر هست که اینطوری بلا سر آدم میاره ... صدقه و خیرات بدید

سلام
خیلی خوش آمدید
ممنونم از دعای خیرتون
چشم و نظر که هست و پیامبر هم در این مورد خیلی سفارش کرده
اگه صدقه و خیرات ندیم که کلا طومار زندگیت هم پیچیده میشه

رضوان جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 14:58 http://nachagh.blogsky.comy

خداوند خاله جان و همسرشان را شفا عطا فرماید انشا الله خاتون جانم ،چشم زخم بلای حان مآ هم شد که دوخواهرم و چهار بچه خواهرم رفتند.وسی سال کذشته.خدا از چشم بد مخفوظ تان بفرماید.باز هم اصفهان بیابید.رودخانه پر آب شده.

ممنونم رضوان جان
خداروشکر خاله جان مرخص شد اما همسرش در حال دیالیزه و بنده خدا خاله نمیدونه واسه چی بستریه
آخ چه مصیبت سنگینی خدا رحمتشون کنه
ممنون اصفهان رو هر وقت بیاییم بازم جذابیت داره

گیل‌پیشی جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 14:27 http://Www.temmuz.blogsky.com

سلام خانوم مهندس. خوبید؟
بخاطر مسئولیت‌های زیاده. فشار کارها روی شماست. بیشتر مراقب خودتون باشید.
ممنون از نکته‌ای که گفتید.
خدا ان‌شاالله سلامتی عطا کنه. این کرونا چرا تموم نمیشه

سلام عزیز دل
نه والا همش از بی احتیاطی و بعضا عدم تمرکز و خیلی وقتا هم چند کار رو باهم انجام دادن باعث میشه
کرونا دیگه جای سرماخوردگی رو گرفته نمیدونم چقدر درسته یه دکتر گفت دیگه سرماخوردگی نداریم همش کرونای

سلام جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 11:10

با درود
خداوند همه ی بیماران را شفا عنایت فرماید
آمین
چند بار وقتی در سفر بدون عیال هستم و باید خورد و خوراک واست کنم
دستم را سوزاندم
باعث می شود آدم بیشتر قدر بانو را بداند

سلام علیکم
ممنون از دعای خیرتون
درود بر شما که اینجور مواقع قدر بانو رو می دونید

نگار جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 00:25

سلام . به چشم و نظر نزدیک هستید.مرتب اسفند دود کنید.خدا بیامرز مادر بزرگم میگفت چشم و نظر زندگی را داغون میکنه.راست میگفت.خود من یه مهمونی دادم فردا شبش زندگیم زیر و رو شد.هنوزم که هنوزه ادامه داره.اون آدما یه بار اومدن خونه ی من ولی زندگیم زیر و رو شد.شوهرم فردا شب مهمونی سکته کرد و تا دم مرگ رفت دور از جونش.تجربه خوبی در اختیارمان گذاشتید برای آرد. عسل را هم میگن خوبه.من امتحان نکردم .شنیدم.

سلام. بله متوجه شدم که به شدت در معرض چشم و نظر هستم و متاسفانه یادم میره اسفند دود کنم
آخ گفتی ! دقیقا ما هم هر وقت یکی از دوستان میاد خونه مون یا ما میریم اونجا یهو زندگیمون زیرورو میشه هرچی میخوام این افکار رو از خودم دور کنم اما وقتی هر بار این اتفاق میوفته متوجه میشم که از سمت و سوی اونا بوده برای همین سعی میکنم فاصله ام رو حفظ کنم
خدا رحمت کنه مادر بزرگتون رو حرف کاملا درستی زده
ما بعد از عروسی دخترم دیگه رنگ آرامش رو ندیدیم
عسل رو برای بهبود زخم شنیدم نمیدونم برای سوختگی هم خوبه یا نه

سمیرا پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 ساعت 19:01

ان شاءالله خداوند تمام مریض هارو شفا بده خاله و شوهر خاله تون در پناه خدا باشن ان شاءالله لطفا همیشه واسه خودتون آیه الکرسی بخونید

الهی آمین
ایه الکرسی رو میخونم اما انگار اون چشم زودتر و قوی تر عمل میکنه

صدف پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 ساعت 18:15

سوختگی واقعا بده..مخصوصا لکش که میمونه روی دست
مرسی از تجربه آرد که گفتی..یه پماد هم من معرفی کنم..پماد آلفا بگیر خونه داشته باش همیشه..بلافاصله بعد سوختگی بزن اصلا تاپل نمیزنه و معمولا لک هم نمی‌مونه و سریع خوب میشه

سوختگی که تو اون پست عکسش رو گذاشتم تا یکسال جاش موند و دقیقا یادمه درست همون روزی که پست مدیریتی من از شرکت مادر تخصصی تایید شد این بلا سرم اومد هر کی این مدل سوختگی رو روی دستم دید گفت عجیب ترین چشم زخمی بوده که خودش رو نشون داده
اره پماد آلفا رو هم استفاده کردم اما این آرد یه چیز دیگه بود طوری که من روز بعدش اصلا یادم رفت دیشب چه درد و سوزشی رو تحمل کردم

لیلی پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 ساعت 16:03 http://Leiligermany.blogsky.com

ان شالله خدا خاله رو شفا بده.
ممنون از این تجربه ارزشمند

الهی آمین
ممنونم لیلی جان
خدا به خودت و عزیزانت سلامتی بده

زهره پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 ساعت 12:14 https://shahrivar03.blogsky.com/

مرسی برای نکتۀ تستی آرد. برای من هم خیلی لازم بود بلد باشم.

خدا ان شا اله هر چه زودتر به خالۀ عزیز شما سلامتی بده

خواهش میکنم ان شاءالله هیچ وقت تجربه نکنی
الهی آمین

قره بالا پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 ساعت 11:19

دلم کباب شد خانم مهندس
یاد داداشم افتادم که وقتی خیلی کوچولو بود اتو رو برداشت گذاشت کف دستش
هنوزم جاش مونده


مرسی که گفتید تجربه تون رو

ببخشید دکتر جان
آخ !!! طفلکی . سوختگی برای بچه کوچیک خیلی سخته. بزرگترا آستانه تحملشون بیشتره

خواهش میکنم ان شالله هیچ وقت براتون این مشکل پیش نیاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد